’Mevrouw Post doe niet moeilijk over paar seconden’

12-12-2015  Gooi- en Eemlander  Blaricum „Wat zou het de provincie sieren als ze luistert naar de voorkeur van twee gemeenten die het meest maatschappelijk verantwoord is. Niet vasthouden aan een plan dat jaren geleden is bedacht en dat een veel te grote impact heeft.”
Deze oproep deed Bijvanckbewoner Jan Drupsteen donderdagavond tijdens HOV-informatiebijeenkomst van de gemeente.
In de grote raadzaal in Eemnes zaten vooral bewoners uit de Bijvanck voor wie de busroutes en een nieuwe carpoolplaats/halte de grootste gevolgen hebben. En vooral om te benadrukken dat Blaricum ’de rug recht’ moet houden en blijft strijden voor het laten meerijden van de toekomstige snelbus over het Merktracé. Er is zelfs een strijdlied gezongen.
De voorkeur van Blaricum en Huizen staat tot nu toe haaks op het plan van de provincie met het snelbusproject tussen Huizen en Hilversum, via Blaricum. De provincie hamert op een route die in de toekomst kansrijk hoogwaardig openbaar vervoer moet opleveren. Verkeerswethouder Liesbeth Boersen: „Het rapport van de drie onderzoeksbureaus van Huizen, Blaricum en de provincie hebben gemaakt, leverde de conclusie dat meerijden via ’t Merk niet HOV-waardig (eisen snelbusnet, red.) was. Wel in de daluren, niet in de spits. Deze uitkomst was Blaricum en Huizen niet welgevallig. Huizen heeft haar eigen adviesbureau Arcadis een nieuwe opdracht gegeven om met optimalisaties het Merktracé toch HOV-waardig te maken.”
Dat houdt onder andere in het schrappen van de Huizer bushalte ’t Merk (ter hoogte Gemeenlandslaan), busvoorrang via groene golf bij de kruising Randweg-Stichtseweg, het verdwijnen van de fietser-voetgangeroversteek Stichtseweg bij de oude carpoolplaats-bushalte. Sneller voor de bussen. Bij dezelfde kruising is voor de bus richting Huizen een bypass ingetekend, een klein vrijliggend busbaantje die de hoek afsnijdt.
„Het college van Blaricum wil heel graag naar andere optimalisaties kijken, maar dat dit niet iets is waar wij warm voor lopen. De bushalte ’t Merk opheffen is hartstikke jammer. Deze halte heeft de meeste instappers (nu bus 320). En wat heb je aan een bus die wel snel is, maar geen passagiers, onder wie heel veel Blaricummers uit de Bijvanck, ophaalt?”
„Fietsende kinderen zonder beveiligde oversteek vinden we als college Blaricum geen veilige optimalisatie. Met Huizen kijken we (via de twee onderzoeksbureaus, red.) nog naar andere optimalisaties en wat kost wat?” Want die rekening komt bij de gemeenten te liggen. „We wachten de resultaten af.” Daarna moet de gemeenteraad beslissen en overeenstemming bereiken met de HOV-stuurgroep. Blaricum zit niet in die stuurgroep omdat nog altijd een vrije busbaan via de Meent niet wordt uitgesloten.

Vermurwen

De raad van Blaricum heeft verantwoordelijk provinciebestuurder Elisabeth Post uitgenodigd om 19 januari met de raad te komen praten. Boersen: „De verschillen tussen meerijden via ’t Merk of de Meent zijn gering. Ik zou ontzettend graag mevrouw Post vermurwen. Doe toch niet zo moeilijk, laat die paar seconden verschil zitten. Laten we het proberen via ’t Merk. Het lukt heus wel. Tot op heden is het niemand gelukt mevrouw Post te overtuigen.” Dat is de uitdaging voor de gemeenteraden van Blaricum en Huizen.

 

auteur Peter Schat