Geen zonnepanelen tussen de startbanen van Schiphol

26-04-2016  Noordhollands Dagblad  Tussen de start- en landingsbanen gaat Schiphol bij nader inzien toch geen zonnepanelen plaatsen. Wel komen panelen op daken van vrachtloodsen.

Dat heeft de directie besloten. Het plaatsen van zonnepanelen staat al jarenlang in de plannen. In 2020 wil Schiphol immers twintig procent van de energiebehoefte zelf opwekken. Juist om de start- en landingsbanen liggen veel graslanden waar anders alleen maar vogels op af komen. De Partij voor de Dieren pleitte daarom ook al jaren voor meer zonnepanelen op Schiphol.

Net buiten het landingsterrein heeft Schiphol inmiddels drieduizend vierkante meter neergezet, welke panelen de stroom opwekken voor de 35 elektrische bussen. Maar het plan was om voor twee Megawatt aan panelen bij te plaatsen langs de banen. „We hebben besloten om op dit moment geen panelen in het landingsterrein neer te leggen”, laat een woordvoerster weten.
Voor de stroomopwekking had de luchthaven dan kabels moeten leggen en het onderhoud op die plekken is een probleem. „Bovendien moet je de panelen in een bepaalde hoek plaatsen, maar de schittering leidt dan tot problemen voor de piloten. De veiligheid van het vliegverkeer staat voorop.”

De komende jaren zet de luchthaven de terreinen liever in voor het planten van bij voorbeeld vlas en olifantsgras. In die gevallen wordt CO2 uit de lucht gehaald en kan de oogst als bouwstof worden gebruikt. Voor zonnepanelen kijkt Schiphol nu eerst naar bestaande daken zoals op twee vrachtloodsen. Maar ook daken boven parkeerplaatsen zijn een optie.

“Voor nu zetten we vooral in op energiereductie en duurzame elektriciteit inkopen”, vat de woordvoerster het beleid samen. Voor die stroominkoop wordt momenteel een Europese aanbesteding voorbereid. Energie besparen wordt steeds meer gedaan door led-lampen te plaatsen. Verder is de bodem van Schiphol zeer geschikt voor warmte- en koudeopslag. Vorig jaar zijn twee nieuwe bronnen actief geworden voor het Hilton hotel en het nieuwe securityfilter.

Tegenover alle energiebesparingen staat echter het kille feit dat het totale stroomverbruik is toegenomen. Dat komt omdat de dieselbussen zijn vervangen door elektrische exemplaren. De luchthaven wil ook dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars op elektriciteit overstappen. Bij zeventig gates is al ’walstroom’ voor het vliegtuig en dit jaar komen er nog drie plekken bij. Voor wagens zijn nu zestien laadvoorzieningen en dat gaat naar 150 tot 200 in de komende twee jaar.

Schittering leidt tot problemen voor de piloten

auteur: Frans van den Berg

 

(c) Noordhollands Dagblad 2016 alle rechten voorbehouden