Fel protest tegen versnelde uitbreiding vakantievliegveld Lelystad

19-06-2017 De Telegraaf De nieuwe polderluchthaven Lelystad, dat vanaf 2019 het nieuwe vakantievliegveld van Nederland moet worden, is een splijtzwam. Voor- en tegenstanders ruziën, nu blijkt dat er geen belemmering is om hier veel eerder dan gepland 25.000 vluchten te realiseren. Dat zijn 68 starts en landingen per dag, mogelijk al rond 2020 als dat veilig in het luchtruim kan.

Ontlasten
Lelystad Airport moet het overvolle Schiphol zo snel mogelijk ontlasten. Vooral omdat het andere ’overloopvliegveld’ Eindhoven ook vol begint te raken. Schiphol wil vakantieverkeer uit de Haarlemmermeer bannen om ruimte te maken voor zakenreizigers.

Geluidsoverlast
Omwonenden van Lelystad Airport, natuurbeschermers en recreatiebedrijven protesteren fel. Bewoners in Overijssel hebben zich al verenigd in een stichting. „De vliegtuigen moeten veel hoger aanvliegen. In de huidige opzet is sprake van veel geluidsoverlast”, zegt Jan Rooijakkers van de Stichting Hoog Overijssel, die desnoods naar de rechter wil stappen. Vakantievliegers als TUIfly en Corendon hebben ook ernstige bezwaren, omdat Lelystad tussen 23 en 7 uur gesloten is. Dan zijn budgetvluchten minder rendabel. Tickets kunnen met vertrek vanaf Lelystad volgens critici dan ook zo maar duurder worden. Corendon-baas Steven van der Heijden vreest hogere kosten, oneerlijke concurrentie van de KLM-groep op Schiphol en van buitenlandse prijsvechters als Ryanair die Lelystad als nieuwkomer wil inlijven. „Dat is geen ontlasting van Schiphol, maar het faciliteren van extra vliegverkeer van buitenaf.”

Brandveiligheid
Burgemeester Aat de Jonge van de gemeente Dronten trekt aan de bel over de brandweer. „Lelystad Airport moet zelf voor de eigen brandveiligheid zorgen. Dat kunnen ze niet uitbesteden aan de regio. Bij calamiteiten springen wij bij.” De bereikbaarheid van toeristen is ook een punt van zorg. Lelystad Airport is weliswaar goed per auto bereikbaar, maar met het openbaar vervoer is het een stuk lastiger (trein en bus). Er wordt wel een nieuwe weg naar de A6 aangelegd. De moderne terminal die nu gebouwd wordt, is berekend op groei. Een recente brief van luchtvaartonderhandelaar Hans Alders aan het ministerie rept van de versnelde groeimogelijkheid. „Het moet wel haalbaar zijn. Het luchtruim rond Lelystad is in de eerste fase berekend op 10.000 vluchten per jaar. We zijn al gestart met voorbereidingen van een groter luchtruim”, aldus de woordvoerder. De groeiplannen kunnen volgens het ministerie nog wel doorkruist worden door beperkingen van het luchtruim. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de luchtmacht zijn druk bezig om extra ruimte in de lucht te vinden voor het Lelystad-verkeer. Dat mag Schiphol en de militairen niet in de weg zitten en moet veilig zijn. Uiteindelijk moet de polderluchthaven in de plannen 45.000 vluchten per jaar accommoderen ofwel 124 per dag. Volgens secretaris Johan Weggeman van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), een adviesorgaan van de regering, is er geen juridische beperking om die capaciteit eerder te realiseren, zodra de luchtverkeersleiding groen licht geeft. „Er is zelfs nog een stukje extra milieuruimte als vliegtuigen en aanvliegprocedures stiller worden. De groei van de luchtvaart gaat onstuimig door. Wil Nederland meedoen of niet, is de vraag. In theorie kan Lelystad Airport wel 75.000 vluchten per jaar aan. Alleen moet er dan een nieuw luchthavenbesluit worden genomen”, aldus Weggeman.

Herriecijfers
Komend najaar geeft de ORS volgens hem advies aan de staatssecretaris over verdere groei op Schiphol na 2020. „Daarvoor moeten we eerst inzicht krijgen in herriecijfers, de beschikbare ruimte en aanvullende veiligheidsmaatregelen. Ook woningbouw nemen we mee.” De openstelling van de Lelystad Airport is inmiddels een jaar vertraagd vanwege de complexiteit in de aanvliegroutes.

’Dit is niet ontlasten, maar extra verkeer van buitenaf’

Auteurs: Paul Eldering en Yteke de Jong

Andere bronnen: De Telegraaf, Haarlems Dagblad, de Gooi- en Eemlander, Noordhollands Dagblad, IJmuider Courant

——————————————————————————–