Reputatieschade door uitstel sluis IJmuiden

08-12-2017 IJmuider Courant De bouw van de grootste sluis ter wereld mag zich nu ook in het rijtje van infrastructurele projecten scharen waarvan de kosten aanzienlijk hoger uitvallen dan aanvankelijk beraamd, zoals de Hoge Snelheidslijn, de Noord-Zuidlijn en de Betuwelijn.

In het geval van de zeesluis gaat het om een strop van 138 miljoen, een bedrag dat de bouwbedrijven BAM Infra en VolkerWessels, de hoofdaannemers van het project, moeten betalen. Rijkswaterstaat schiet er geen geld bij in. Dit omdat is gekozen voor een contractvorm waarbij de bouwer alles ontwerpt, zelf de financiering regelt en na oplevering van het project gedurende nog eens 26 jaar het onderhoud voor rekening neemt. De betaling is overigens achteraf. De oorzaak van de tegenvaller is en ontwerpfout van de twee caissons. Die zijn zwakker dan gedacht en kunnen de sluisdeuren niet dragen.

De gevolgen van deze miscalculatie zijn nog niet te overzien. Tja, de kosten worden hoger. Dat lijkt op het eerste gezicht geen absolute ramp. Aannemersconsortium OpenIJ (waar BAM en VolkerWessels deel van uitmaken) won de aanbesteding tegen een lagere prijs dan het Rijk, de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam ervoor over hadden. Begin dit jaar staat de bouw voor 917 miljoen op de begroting van het ministerie van Infrastructur en Milieu, inclusief de bijdragen van de provincie en de hoofdstad. OpenIJ blijkt maar liefst 100 miljoen goedkoper te zijn dan de tweede gegadigde. Halverwege dit jaar wordt bekend dat de zeesluis 140 miljoen goedkoper is dan aanvankelijk is becijferd als gevolg van de lage rentestand en het ingenieuze ontwerp plus lagere (bouw-) kosten. Wat dat betreft heffen de voordelen en de meerkosten elkaar op, op het eerste gezicht niets aan de hand dus.

Een ander verhaal geldt voor de oplevering die gepland staat voor eind 2019. De vraag is of die streefdatum nog gehaald kan worden. Immers, er zal een nieuw ontwerp voor de caissons op tafel moeten komen en dat zal enige tijd in beslag nemen. Aanvankelijk stond de vervanging van de sluis pas voor 2029 in de planning. Dan bestaat de huidige Noordersluis (de grootste sluis) precies honderd jaar en is dan technisch gesproken aan vervanging toe. Op aandringen van Amsterdam en Noord-Holland wordt die datum naar 2019 verschoven en komt er ook een grotere sluis. Die datum lijkt nu niet haalbaar.

Voor het Amsterdamse havenbedrijfsleven lijkt uitstel wel een ramp. De jongste generatie zeeschepen zijn immers veel te groot voor de huidige sluis en moeten noodgedwongen Amsterdam overslaan. Dit verzwakt de concurrentiepositie van het Amsterdamse havengebied en betekent bovendien een behoorlijke reputatieschade voor de regio.
Pieter van Hove | Sectie: REGIO | Editie: IJC
Andere bronnen: Noordhollands Dagblad