Schiphol dit jaar op slot

15-03-2017 de Telegraaf
Omgevingsraad Schiphol
Het luchtvaartdossier in Nederland is het resultaat van heel veel polderen, in de zogeheten Omgevingsraad Schiphol (ORS). Hierin zijn de sector, luchthaven, gemeenten en omwonenden verenigd. De ORS staat onder leiding van oud-minister Hans Alders, die daarvoor betaald wordt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Zij hebben in 2008 bepaald in het zogeheten Aldersakkoord dat Schiphol maximaal 510.000 vliegbewegingen mag hebben. Twee jaar geleden is dat nog eens verlaagd met 10.000 bewegingen, als uitruil voor meer vluchten in de spits op de luchthaven.

Maximaal 500.000 vliegbewegingen
Schiphol kan tot 2020 maximaal 500.000 vliegbewegingen faciliteren, maar zou zonder restricties wel het dubbele aan vluchten kunnen verwerken. Het maximum wordt dit jaar gehaald, waarmee de luchthaven in de komende jaren op slot gaat. In theorie kan de nationale luchthaven verder kunnen groeien, ook als er verkeer uitgeplaatst zou worden naar de regionale luchthavens van Eindhoven en Lelystad. Deze zijn echter niet beschikbaar. Lelystad is niet op tijd klaar, omdat de luchtverkeersleiding gecompliceerd is. De luchthaven ligt in de landingsroute van Schiphol. Eindhoven is door de eigen markt al bijna vol gevlogen, zonder dat er nog maar één vlucht is overgeheveld vanaf Schiphol.

Prijsvechters naar zakelijke markt
Verder zijn de uitgangspunten van het akkoord uit 2008 achterhaald, omdat prijsvechters de zakelijke markt hebben ontdekt. Lelystad is op de tekentafel bedacht, met als uitgangspunt dat Ryanair naar kleinere, goedkopere vliegvelden vloog. Inmiddels is dat achterhaald. De stichtingskosten van Lelystad bedragen ongeveer EUR 200 miljoen. Daarvoor faciliteert de luchthaven straks drie tot zes vluchten per dag.

Auteur Yteke de Jong