Meer lijnbussen op het platteland, genoeg geld daarvoor bij de provincie

18-02-2019 Noordhollandsdagblad Voor verbetering van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord moet extra geld komen. Dat vinden de Ouderenpartij NH en SP.
De jaarlijkse negentien miljoen euro van ’Haarlem’ voor vervoerder Connexxion vinden zij te weinig.

,,Er is geld genoeg. De provincie Noord-Holland heeft bijna een miljard euro op de plank liggen. Zo’n enorme reserve is onzinnig. Zeker als je weet hoezeer inwoners in de Noordkop in problemen zijn gekomen door verschraling van het buslijnennet”, stelt statenlid Jeff Leever van Ouderenpartij Noord-Holland.
Leever woont in Wieringerwerf en is voor Senioren Hollands Kroon ook raadslid.

Winst
Ook SP-statenlid Jim Haijen wijst op de verplichting van de provincie te zorgen voor adequaat openbaar vervoer. ,,Onrendabele buslijnen in dunbevolkte gebieden moeten in stand blijven. In andere regio’s maakt Connexxion voldoende winst. Concessiegebieden moet je niet langer zien als afzonderlijke eenheden. Gebieden moeten elkaar kunnen helpen.”

Voor tien jaar (2018-2028) wees de provincie de concessie Noord-Holland Noord toe aan Connexxion. Er waren vier partijen in de race voor het busvervoer in deze regio. De huidige dienstregeling ging vorig jaar eind juli in. Er is stevig gesneden in het buslijnennet.

Zwartboek
Voor velen zijn de consequenties ingrijpend, zo blijkt uit het recente zwartboek van de SP. Vooral ouderen dreigen in een isolement te komen.
Komend najaar stelt Connexxion de nieuwe dienstregeling op, de huidige eindigt op 14 december. ,,De verslechteringen moeten worden teruggedraaid. Wij zullen er alles aan doen om dat te bereiken”, beloven Leever en Haijen.

Het zwartboek is bestemd voor VVD-gedeputeerde Elisabeth Post van vervoer. Zij heeft de bundel klachten over het busvervoer in de regio nog niet bestudeerd, meldde haar woordvoerder Fabian Paardekooper maandag. ,,Dat lukt ook deze week niet, het is nu reces.”

Elektrisch rijden
Connexxion heeft veel vrijheid bij het maken van een nieuwe dienstregeling. Per jaar krijgt de vervoerder 19,1 miljoen euro van de provincie voor het buslijnennet in Noord-Holland. Leever: ,,In de concessie 2018-2028 bepaalde de provincie dat in steden bussen emissie-arm moeten rijden. Elektrische bussen worden al ingezet. Die aanschaf is een enorme investering. Het buslijnennet in Noord-Holland Noord moest daarvoor bloeden. Dat is oneerlijk en wij gaan daar in Provinciale Staten ook verder werk van maken.”

Deze elektrische bussen rijden in de regio vanaf half december. Ze zijn kleiner. ’Maar achttien zitplaatsen. Staan is verboden. Als-ie vol is, moet je wachten. Dat kan lang duren. Soms gaat het om een uursdienst’, aldus een klacht in het zwartboek.

Rolstoelen
De kleinere bussen hebben weinig plek voor rolstoelen, rollators, kinderwagens en boodschappentassen op wieltjes, zo luidt een andere klacht. Hier schrikt het Gehandicapten Platform Schagen van. Voorzitter Hillie Stallinga uit ’t Zand: ,,Wij gaan er werk van maken. Gehandicapten worden achtergesteld, dat mag wettelijk niet. Zij hebben recht op volwaardige voorzieningen bij het openbaar vervoer.”

Gedoe
Yvonne de Pauw (67) uit Callantsoog ondervindt de verschraling bijna wekelijks. Voor vervoer is zij grotendeels aangewezen op de bus. ,,Reizen met de bus is een enorm gedoe geworden. Op deze manier kom je snel in een isolement.”
De SP biedt haar zwartboek over het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord ook de gemeente Schagen aan. Dat gebeurt dinsdag in de raadsvergadering.Het zwartboek is vorige week aan gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) aangeboden. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer.

Zestig klachten
In het zwartboek staan ruim zestig klachten uit de regio over verschraling van de dienstregeling van Connexxion. Veel klachten komen van reizigers uit de gemeente Schagen. SP-raadslid Wim Rijders uit Groote Keeten is nauw betrokken bij het opstellen van het zwartboek. ,,Ik dring bij het college van b en w en bij de raadsfracties aan op actie naar de provincie. ’Haarlem’ moet inzien dat het busvervoer in de Noordkop weer op peil moet worden gebracht.”

Lijsttrekkers
Ook alle lijsttrekkers van de politieke partijen die meedoen aan de verkiezingen voor Provinciale Staten krijgen het zwartboek. Op 27 februari zijn zij op een verkiezingsdebat in het Alkmaarse theater De Vest.
De huidige dienstregeling loopt tot half december. Eind juli vorig jaar ging de regeling in. Er waren lijnen geschrapt en ingekort. Ook is gesneden in frequenties van ritten.
Ervaringen
Hannelore Zweeris en Annie Heneweer zijn door het verschrompelde buslijnennet grotendeels aangewezen op de goede wil van buren. Beide vrouwen zijn 79 jaar en wonen in Sint Maartensvlotbrug. De een ging vaak met de bus naar ’t Zand. Daar wonen haar huisarts, kapper en dochter. Medicijnen halen, kleinkinderen bezoeken, met de bus. Maar die rijdt niet meer.
De andere vrouw reisde vaak naar Petten. Daar woont een zoon. Soms hielp zij hem wat met het huishouden. Ook ging de vrouw wel in Petten naar de kapper. Maar ook deze bus is geschrapt.
Overal Flex Het zelf regelen van vervangend busvervoer via het nieuwe systeem Overal Flex vinden zij te ingewikkeld. Aan dit systeem zitten veel haken en ogen, zo blijkt uit het zwartboek van de SP.
Buurvrouw Annalies Klaver (69) zegt: ,,Van de regering moeten we meer met openbaar vervoer en minder met de auto. In de regio lukt dat dus niet.”
’Dramatisch’
’Het busvervoer in Callantsoog is dramatisch’, luidt een klacht in het SP-zwartboek. ’Mijn oudste zoon kan zaterdagavond niet meer na negen uur met de bus naar Schagen’.
De klager vervolgt: ’De jongste zoon van 11 jaar gaat naar speciaal onderwijs in Den Helder. Sinds het nieuwe schoolseizoen moet hij via allerlei omwegen eerst met de bus naar Schagen. Dan met de trein naar Den Helder en daarna het laatste stukje met de bus. Om te laat op school te komen, bus en trein sluiten totaal niet aan. Schandalig dat er op schooltijden geen bus meer rechtstreeks naar Den Helder rijdt’.