Schiphol op zee financieel haalbaar

04-02-2019  Algemeen Dagblad  Schiphol op zee is financieel haalbaar en beter voor de omwonenden van de luchthaven. Dat stelt voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW Hans de Boer in een verklaring.
Werkgeversvoorzitter Hans de Boer: ’Nieuwe inzichten maken plan haalbaar’

Oranje-verbond
Een ’oranje-verbond’ van kabinet, bedrijfsleven, woningbouwcorporaties en pensioenfondsen moet samen een luchthaven in de Noordzee realiseren. De ruimte die hierdoor ontstaat voor grootschalige woningbouw op de bestaande Schiphollocatie maakt het plan financieel haalbaar, zegt voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Vorige week bleek dat er in de Omgevingsraad Schiphol geen overeenstemming gevonden kon worden over de groei van Schiphol na 2020. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is momenteel bezig met een studie naar de luchthaven op zee. „Dit is een nieuwe tijd met nieuwe inzichten”, zegt de voorzitter van VNO-NCW. In het verleden zijn al diverse plannen gemaakt. „Een verschil met toen is de schaarste aan woningbouwlocaties. Door dit plan kan een groot deel van de benodigde één miljoen woningen gebouwd worden op de juiste plek.

Levensgeluk
In de oude plannen zijn de opbrengsten aan woningbouw en de participatie van pensioenfondsen nooit in het spel geweest. En nog belangrijker: verplaatsing levert meer levensgeluk op voor een miljoen bestaande omwonenden van Schiphol, omdat ze niet meer in de herrie zitten”, aldus de VNO-voorman. Het plan kost 40 miljard euro heeft VNO laten uitrekenen. De grondopbrengsten kunnen de verhuiskosten naar de Noordzee van zo’n 13 tot 17 miljard euro dekken. Bovendien levert de exploitatie nog eens vele miljarden op. „Daarmee krijgen we de pensioenfondsen mogelijk eindelijk zo ver dat ze willen participeren.

Huurwoningen
De huurwoningen zorgen voor een stabiele kasstroom. Daarbij kunnen ze de huurwoningen na een aantal decennia verkopen”, zegt De Boer. De VNO-voorzitter denkt dat de puzzelstukken na een grondige studie van twee jaar bij elkaar gelegd kunnen worden. Hij pleit voor een speciale Schiphol-wet, lijkend op de crisis- en herstelwet. „Hierdoor kunnen we dit in tien jaar bouwen. We moeten groot denken in het belang van Nederland. Dat brengt lucht in de discussie. Het is een allesomvattend plan.”
Copyright 2019 HDC Media B.V. / Noordhollands Dagblad All Rights Reserved