De warboel bij het CBR verooorzaakt leeftijds- en regiodiscriminatie

07-02-2020 AD  85.000 Nederlandse senioren kunnen momenteel niet met hun auto naar het buitenland. Het CBR heeft een enorme achterstand en slaagt er niet in om het rijbewijs van deze 75-plussers op tijd verlengd te krijgen. Er is een noodoplossing bedacht, maar die geldt niet in het buitenland.

Grensregio’s
Vooral in de grensregio’s voelen de ouderen zich ernstig gedupeerd. Ze kunnen de grens niet over om boodschappen te doen bij de Duitse Aldi’s, te tanken of op familiebezoek te gaan. ,,Dit is je reinste leeftijdsdiscriminatie”, briest Tonnie van Kesteren (75) uit Ooij. ,,Het CBR heeft zijn zaakjes niet voor elkaar en daardoor worden wij beperkt in onze mobiliteit. Dit gaat niet alleen mij aan, maar de hele grensregio. Alleen in de regio rond Nijmegen moet het om tientallen tot honderden mensen gaan.”

Het is een rare wereld
Wat is er aan de hand? Senioren moeten zodra ze 75 zijn geworden een gezondheidsverklaring meesturen als ze hun rijbewijs willen houden. Het CBR slaagt er niet in deze verklaringen af te handelen. Daarom heeft de minister besloten dat 75-plussers tijdelijk mogen blijven rijden met een verlopen rijbewijs.

Volgens een zegsvrouwe van het CBR krijgen deze senioren een aantekening (code) op hun registratie bij het CBR. De Nederlandse politie kan deze registratie inzien, maar de politie in het buitenland niet.

,,Het is een rare wereld”, verzucht Loek van Deventer (85), ook gedupeerd, uit Beek. ,,En wat moeten die senioren die straks met de camper naar bijvoorbeeld Frankrijk willen?”, zegt Van Kesteren. ,,De gok maar nemen? Maar ben je dan nog wel verzekerd bij een ongeval?”
‘Wat mag wel, wat mag niet?’
De betrokken 75-plussers krijgen een brief van de Divisie Rijgeschiktheid van het CBR. Daarin staat onder meer: ‘U heeft een Gezondheidsverklaring opgestuurd. En u wacht op het besluit van het CBR. Het kan zijn dat uw rijbewijs in de tussentijd verloopt, of al verlopen is.

Dat gebeurt bij veel 75-plussers en daar gaan we nu iets aan doen. Het kabinet heeft het volgende besloten: sinds 1 december 2019 mogen 75-plussers tijdelijk blijven rijden met een verlopen rijbewijs.’

En onder het kopje ‘Wat mag wel, wat mag niet?’ staat: ‘U kunt alleen in Nederland rijden, dus niet in het buitenland’ en ‘U kunt alleen met uw auto (B), auto met aanhanger (BE), motor (A), tractor (T) en bromfiets (AM) rijden. Dus niet met vrachtwagen of bus (C of D, CE of DE).’
‘We hebben prioriteiten moeten stellen’
De woordvoerster van het CBR zegt dat ‘het heel erg vervelend is’ en dat in uitzonderlijke situaties (ziektes of al geboekte én betaalde vakanties) er een uitzondering gemaakt wordt.

,,In die gevallen kunnen mensen contact met ons opnemen. Maar we hebben prioriteiten moeten stellen. Mensen die bijvoorbeeld een hartinfarct gehad hebben en waarvan vastgesteld moet worden of ze rijvaardig zijn, worden eerst geholpen.

Er zijn meer mensen die niét in het buitenland auto rijden dan mensen, die dat wel doen. En mensen uit Baarle-Nassau helpen we ook eerder: die kunnen soms het dorp niet eens uit zonder door België te rijden.”
‘Typisch Haags denken’
Van Kesteren noemt dit ‘typisch Haags denken’. ,,Ze hebben geen idee hoe grensoverschrijdend wij hier leven. Iemand uit het westen zal inderdaad niet zo snel de grens overgaan, maar veel inwoners van de grensregio komen wekelijks enkele keren in Duitsland.

Dit is niet alleen leeftijdsdiscriminatie: dit is ook nog eens regio-discriminatie. Misschien dat het CBR eens de demografische ontwikkelingen in de gaten kan houden: dan zie je dit soort dingen aankomen.”

 

Auteur: Thed Maas